Zastępca dyrektora Muzeum Prado
fot. Wikimedia Commons
Salvador Viniegra (ur. w 23 listopada 1862 w Kadyksie, zm. 29 kwietnia 1915 w Madrycie)
REKLAMA
Salvador Viniegra – hiszpański malarz historyczny.
Po powrocie do Hiszpanii w 1882 roku brał udział w Exposición de Hernandéz, prezentując obraz Un patio de Sevilla. W 1887 r. wystawił inną dużą pracę La bendición de los campos en 1800 na Exposición Nacional de Madrid, zdobywając pierwszą nagrodę w swojej kategorii.
W 1890 r. otrzymał stypendium za osiągnięcia w sztuce i studiował w Academia Española de Bellas Artes w Rzymie do listopada 1896 r. Okres ten był najbardziej owocny w jego twórczości. Jego dzieła wystawiano w Monachium, Rzymie i Budapeszcie, co uczyniło go jednym z najbardziej popularnych malarzy w Europie. W 1897 r. La romería del Rocío pojawiła się na wystawie w Sal Dante de Roma i Exposición Nacional de Bellas Artes w Madrycie. Następnie brała udział w Wystawach Światowych w 1898 r. w Monachium i Wiedniu, zdobywając kilka złotych medali. Obraz kontynuował swoje międzynarodowe tournee, wystawiany przez polskiego handlarza w różnych miastach Europy Wschodniej, a ostatecznie Viniegra podarował go Museo de Arte Moderno w Madrycie w 1905 r.
Osiedlając się w Madrycie, Viniegra został w 1898 r. zastępcą dyrektora i konserwatorem miejskiego muzeum Prado. W tym okresie stał się ważnym mecenasem sztuki, udzielając szczególnego wsparcia muzykom, takim jak kompozytor Manuel de Falla i wiolonczelista/dyrygent Juan Ruiz Casaux. Zmarł w Madrycie.
Błogosławieństwo pól (1887)
Kompromis z Caspe (1891)
Z życiorysu
Urodzony w Kadyksie Viniegra zaczął studiować prawo, jednak szybko zdecydował się na karierę malarza, wstępując do Escuela de Bellas Artes de Cádiz, gdzie był uczniem Rámona Rodrígueza Barcazy i José Péreza Jiméneza. Pierwotnie skupiał się na malowaniu akwareli, a jego seria prac w tym stylu, później skompilowana w album, przyniosła mu pierwszy sukces publiczny już w 1877 r. W kolejnych latach zdobywał różne nagrody malarskie na regionalnych wystawach, a także podróżował do Rzymu, gdzie poświęcił się studiom rysunku postaci.Po powrocie do Hiszpanii w 1882 roku brał udział w Exposición de Hernandéz, prezentując obraz Un patio de Sevilla. W 1887 r. wystawił inną dużą pracę La bendición de los campos en 1800 na Exposición Nacional de Madrid, zdobywając pierwszą nagrodę w swojej kategorii.
W 1890 r. otrzymał stypendium za osiągnięcia w sztuce i studiował w Academia Española de Bellas Artes w Rzymie do listopada 1896 r. Okres ten był najbardziej owocny w jego twórczości. Jego dzieła wystawiano w Monachium, Rzymie i Budapeszcie, co uczyniło go jednym z najbardziej popularnych malarzy w Europie. W 1897 r. La romería del Rocío pojawiła się na wystawie w Sal Dante de Roma i Exposición Nacional de Bellas Artes w Madrycie. Następnie brała udział w Wystawach Światowych w 1898 r. w Monachium i Wiedniu, zdobywając kilka złotych medali. Obraz kontynuował swoje międzynarodowe tournee, wystawiany przez polskiego handlarza w różnych miastach Europy Wschodniej, a ostatecznie Viniegra podarował go Museo de Arte Moderno w Madrycie w 1905 r.
Osiedlając się w Madrycie, Viniegra został w 1898 r. zastępcą dyrektora i konserwatorem miejskiego muzeum Prado. W tym okresie stał się ważnym mecenasem sztuki, udzielając szczególnego wsparcia muzykom, takim jak kompozytor Manuel de Falla i wiolonczelista/dyrygent Juan Ruiz Casaux. Zmarł w Madrycie.
Twórczość
Błogosławieństwo pól (1887)
Kompromis z Caspe (1891)
PRZECZYTAJ JESZCZE